Ezt a cikket még 2009-ben írtam, ezért a statisztikai adatok talán nem aktuálisak, de a többi sajnos még mindig az.

Ma Budapesten közel hatezer autót lopnak el évente, azaz csaknem húsz darabot minden nap. Másképpen számolva, egy fővárosi autót közel 10% eséllyel lopnak el egy tíz éves időszak alatt. Sokan azt gondolják, a tolvajok csak az új és drága autókat viszik el, ám ez tévedés. A törzskönyv és a kötelező eredetvizsgálat miatt az autók 90%-át ma már alkatrésznek, illetve biztosítási csaláshoz lopják, legtöbbször megrendelésre. Mivel a tolvajok még egy tizenéves, pár százezer forint értékű autóért is kapnak 40-50 ezer forintot az átvevőktől, a régi autókat egyszerűbb is ellopni, ezért sokan “szakosodtak" ezekre a járművekre is. A gyakori autótípusokhoz sok bontott alkatrész kell, a ritka tipusokhoz pedig kevés az elérhető legális forrás, ezért minden fajta autó veszélyeztetett, kortól és értéktől függetlenül. 

A kárpit alatt 

Egy átlag autót jóformán másodpercek alatt lopnak el. A tolvaj bejut az autóba, letépi a müszerfal alatti kárpitot, itt van elrejtve az utólag beépített autóriasztók és immobilizerek 99%-a. Lerántja a kábelt róluk, ezzel egy-két szirénahang után örökre elnémul a riasztó, a vezetékeket követve pedig eljut az inditásgátlás pontjaihoz. Ha van gyári védelem is, ezután kinyitja a motorházat, a jármű saját fedélzeti komputerét vagy indításgátlóját kicseréli egy ugyanolyan, de nyitott állapotra kódolt darabbal. Ezután a beépített kormányzárat eltörve már indítható is a jármű. Mindez ritkán tart fél-egy percnél tovább. 



Kilencven százaléka felderítetlen 

Amig az autólopások 90%-a felderítetlen marad, illetve a százmilliós károkat okozó tolvajok felháborítóan kevés, néhány éves büntetésekkel ússzák meg, ha el is kapják őket, nem is várhatunk javulást. Azért, hogy elkerülhessük, hogy mi is áldozattá váljunk, a teljesség igénye nélkül röviden szeretnénk bemutatni néhány lehetöséget, amivel csökkenthetjük a tolvajok esélyét. 

Riasztó 

Kicsit kisarkítva a dolgot, csak arra jó, hogy szirénázásával a szomszédot bosszantsuk egy szelesebb éjszakán. A beszerelést végző mühelyek szinte mindig a legkényelmesebb megoldást választják, ezért az utastérben elhelyezendő központi egységet a műszerfal alatti kárpit alá "rejtik" el. Itt a tolvajok másodpercek alatt megtalálják és elnémítják. Ha valakit zavar az egy-két másodpercnyi szirénázás, egy kevés pur habot nyomva a szirénába tönkre teszi azt, ezzel megakadályozva, hogy meg tudjon szólalni. De erre ritkán kerül sor, mert senkinek nem tünik fel egy két-három másodpercig szóló riasztó. 

További "elönye" a riasztónak, hogy a bevásárlóközpontban, strandon, egyéb helyen ellopott autókulccsal könnyen megtalálható maga az autó is, hiszen messziről jelzi a helyét a távirányitó használatakor. 

Ha mégis riasztót szereltetünk be, ragaszkodjunk ahhoz, hogy jelen lehessünk a beszerelésnél, és ne engedjük, hogy a műszerfal alá szereljék be a riasztót. Ha nem hajlandók máshová elrejteni, álljunk el a vásárlástól. 



Mikrokapcsoló 

Ez egy apró nyomókapcsoló, amit meg kell nyomni, amikor inditjuk az autót. Ezt fél perc alatt megtalálják a tolvajok, hiszen olyan helyen kell lennie, ahol elérjük a vezetőülésből. Leggyakrabban a váltószoknyába, illetve a műszerfal alá rejtik el. Ez a technika olcsó, de jóformán semmit sem ér. 

Kormányzár 

A párezer forintos, kormányra, váltóra, pedálokra szerelhető mechanikus védelem szintén nem ér semmit. Az igen elterjedt, bevásárló központokban is kapható, kormányra szerelhető úgynevezett balta-zárat például négy másodperc alatt nyitják ki kulcs nélkül, egyszerű zárkihúzással. Ne gondoljuk, hogy egy ilyen könnyedén eltávolítható szerkezet bármelyik tolvajt is eltántorítja a szándékától. 

A kormány karimájára szerelt minden eszközt egyszerűen el lehet távolítani a kormánykerék átvágásával, esetleg a kormány leszerelésével is. Ezért csak olyan kormányzárat válasszunk, amelyiket a kormánykűllőre kell zárni, nem a karimára, illetve takarja a kormány közepét is, megakadályozva a kormánykerék leszerelését. Vásárlás előtt olvassunk el teszteket a termékről az interneten, hogy mennyire megbizható. Egy megvásárlásra érdemes kormányzár ára körülbelül 20-25 ezer forintba kerül. 



Váltózárak 

Ezek az utólag beépített zárak a váltókart tolatásban rögzítve lehetetlenné teszik a sebváltó kar használatát, a helyszinen gyakorlatilag nem lehet kiszerelni őket. Egyetlen hibájuk, hogy nagyon sok jármű a motorházat kinyitva a motortérben is sebességbe rakható, ezzel a módszerrel kettes fokozatba rakva az autó bárhova elvezethető, valamint kinyomott kuplunggal az autó vontatható marad. Egy váltózár beszerelve tipustól függően 40-45 ezer forintba kerül. 

Immobilizerek 

Ezek a szerkezetek az autó elektronikájába több ponton beavatkozva akadályozzák meg az autó elinditását. Amint fentebb már említettük, a gyári berendezéseket az egyes tipusokra szakosodott bandák rutinszerűen hatástalanítják, hiszen ugyanaz a típus ugyanúgy van bekötve az összes járműben. Az utólag beépített komolyabb inditásgátlók, amennyiben nem a szokott helyre, a műszerfal alá telepítik öket, hosszú percekig akadályozhatják a tolvajokat. Beépítésnél itt is ragaszkodjunk hozzá, hogy a hurkot és a központi egységet is a váltóboxba, vagy legalább a kesztyűtartó mögé helyezzék el. Egy hárompontos inditásgátló beszerelve negyvenezer forint. 

Motortér-zár 

Megakadályozza, hogy a motorház-tetőt illetéktelenül kinyissák. Fontos kiegészítő védelem a váltózárhoz, illetve megakadályozza az autó fedélzeti komputerének lopás elötti cseréjét is. Beszerelve mintegy harmincezer forintba kerül. 

Mobiltelefonos, illetve GPS-es riasztók és nyomkövetők 

Drágaságuk és magas haviköltségük mellett hibájuk, hogy egy húszezer forintos, az interneten is kapható mobiltelefonokat zavaró készülékkel egyszerűen lehetetlenné tehető a kommunikációjuk. Esetleg olcsóbb járművek védelmére lehetnek megfelelő eszközök, ahol a tolvajok nem számítanak rá, ott azonban a magas költségeik teszik kétségessé a használatukat. 


A három leggyorsabban terjedő módszer 

Szeretnénk felhívni három egyre jobban terjedő lopási módra a figyelmet, ami ellen a fenti eszközök sem nyújtanak védelmet. 

Az egyik, amikor betöréssel, vagy besurranással szerzik meg az autó kulcsait. Könnyű dolga van az elkövetőknek, mert szinte mindenki a bejárati ajtó melletti fogason, vagy a fogason logó kabát zsebében tartja a kulcsot, ha mégsem, akkor a női táskában, vagy a nadrág zsebében a széken. Ha az autó nem a garázsban áll, a távirányitós központizár jóvoltából hamar megtalálják az utcán parkoló autót is. Ezért fontos, hogy az autónk kulcsait hazaérve egy biztonságosabb helyen tároljuk. 

Trükkös lopás 

A másik módszer a trükkös lopásnak hívott technika, amelynek lényege, hogy ráveszik a vezetőt, hogy szálljon ki az autóból úgy, hogy a kulcsot benne hagyja. Ekkor az elrejtözött bűntárs beugrik az autóba és elhajt vele. Ennek számtalan formája van: kertkapun való kiálláskor a kocsi elé tolják a kukát, az utcán balesetet színlelnek, esetleg belehajtanak a kiszemelt autóba, a parkoló autó hátuljára csörömpölő konzervdobozokat kötnek, hogy elindulás után a tulajdonos megnézze, honnan ererd a zaj, stb. Ezért fontos szabály, hogy akármiért is kell kiszállnunk az autóból menet közben, akár csak egy pillanatra is, mindig tegyük el a kulcsot a zsebünkbe. 

Rablás 

A harmadik ilyen módszer a rablás, amikor a forgalmi ok miatt megálló jármű ajtaját feltépve kiszállásra kényszeítik a tulajdonost. Ezért menet közben mindig tartsuk zárva az ajtókat, illetve szereltethetünk rablásgátlót is a járművünkbe, ami akkor aktíválodik, ha járó motor mellett kinyitják a vezető felöli ajtót. 

A fenti felsorolás messze nem teljes, a cikkünkkel csak arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy sokkal nagyobb a lehetősége annak, hogy mi is áldozatokká válhatunk, mint azt a legtöbben gondolják. 

Ahogyan járművásárláskor eleve betervezzük a költségekbe az átíratás költségeit, ugyanúgy tervezzük be a lopásvédelemre fordítandó összeget is. Ne felejtsük el, hogy a 4-500 ezer forintos autók is majdnem olyan "kelendőek", mint a 3-4 milliósak. 

Ellophatatlan autó nincs, de pár tízezer forint ráfordítással elérhetjük, hogy lehetöleg ne a miénk legyen az. Egy átlagautónál egy motortér-zárral kombinált váltózár, esetleg kiegészítve egy profi kormányzárral, vagy jól beszerelt inditásgátlóval már megfelelő védelmet biztosít. Ezek összköltsége körülbelül megegyezik az átírás költségével, ne sajnáljuk ezt az összeget rákölteni a járművünk védelmére.


Tetszik a blog? Ne felejts akkor bejelölni minket a Facebook-on:www.facebook.com/offtopik

Ez a blog a pénzügyi-gazdasági Kiszámoló blog offtopikja. Ha érdekelnek a pénzügyek, olvassd a blogot a http://kiszamolo.postr.hu/ címen. Ha szeretnél információt kapni, ha új cikk jelenik meg, jelőlj be minket a Facebookon: www.facebook.com/kiszamolo